Sobak skazany na 10 lat ciężkich robót w Minecrafcie.

Będzie to artykuł dość nietypowy, bo pisany przez dwie osoby - mnie i CapaciousCore. Na mocy pradawnego paktu zawartego w dniu dzisiejszym połączyliśmy siły i postanowiliśmy napisać artykuł na temat Minecrafta. Główną motywacją do napisania tego wywodu było wydanie pierwszej "stabilnej" wersji tej gry.

Wprawdzie nie miałem okazji obejrzenia MineCon'u, ale CapaciousCore aka CC podzielił się pewnym przemyśleniem na temat tego wielkiego wydarzenia w dziejach ludzkości: "Moje pierwsze wrażenie było takie, że Polacy próbowali zawładnąć komentarzami pod filmem na YouTube. Dzięki polskim dzieciom neo przybywało około 50 wiadomości na sekundę, co czyniło komentarze niemożliwe do czytania.

Jeśli chodzi o sam MineCon, to było dużo gadania o niczym, a mało konkretów i właściwej prezentacji gry. Prezenterka moim zdaniem była... szurnięta. W trakcie konferencji puszczono kilka debilnych filmików, które były totalnie oderwane od rzeczywistości. Najwidoczniej Notch i ekipa żyją w swoim świecie, szczególnie udzieliło się to podczas oczekiwania na ostateczną prezentację.".

W Minecrafta zacząłem grać od wersji 1.7.3 i ponownie była to wina CC. Po prostu dostawałem relacje na bieżąco z jego początków gry i stwierdziłem, że sam muszę spróbować. Tak zacząłem odbywanie swojego wyroku w kopalni.

Minecrafta na pewno można nazwać jedną z najlepszych machin do pożerania czasu. Potrafił naprawdę zagiąć czasoprzestrzeń przez co w jednej chwili z 14:00 robiła się 20:30. Były to wzruszające chwile takie jak: ścięcie pierwszego drzewa gołą dłonią (Bruce Lee byłby dumny) oraz stanie z lawą we wiadrze i obserwowanie zachodu kwadratowego słońca. Bardzo miło wspominamy też pierwsze przeniesienie się do Netheru, czyli Minecraftowego piekła. CC w końcu znalazł się w naturalnym środowisku.

Gra jest genialną zabawą, pod warunkiem, że osoby w nią grające mają odpowiedni poziom kreatywności. Osoba pozbawiona wyobraźni znudzi się nią już po chwili albo będzie po prostu powielała gotowe rozwiązania z YouTube'a. Do grania w Minecrafta przyda się też pewna doza inteligencji - przynajmniej jeśli chcemy zacząć bawić się naprawdę rozbudowanymi możliwościami tworzenia układów korzystających z logiki. To sprawia, że wbrew pozorom Minecraft może być świetną platformą do nauki nie tylko logiki, ale też pracy zespołowej wymaganej przy budowaniu złożonych konstrukcji.

Grając z CC stosujemy pewien nieformalny podział. Ja zajmuję się większością rzeczy odpowiedzialnych za porządek na serwerze oraz budowaniem, za to CC uwielbia bawić się w kwadratowego elektryka i plątać się w kablach z redstone. Tylko on potrafi w ciągu 5 minut przemienić ładny budynek w opasany czerwonymi kablami klocek. Przydałaby się jeszcze trzecia osoba (np. biedny student) do obrabiania naszego PGR-u...

Minecraft podczas swojego rozwoju praktycznie przeszedł ewolucję od prostego sandboxa do gry pół-RPG. Jak mówi CC:

"Moim zdaniem rozwój gry poszedł w dziwną stronę. Z jednej strony niepotrzebnie pododawano takie rzeczy jak craftowanie itemów przy pomocy książki, warzenie mikstur i tym podobnych rzeczy. Jednak z drugiej strony jest to kolejne urozmaicenie gry.

Minecraft jest jak pudełko klocków Lego. Łącząc to z kilkoma prostymi narzędziami i wyobraźnią użytkownika możemy tworzyć niesamowite konstrukcje."

Nie grałem w żadną z wersji pre-release poprzedzających wersję 1.0 tak więc z wersji 1.8.1 przeskoczyłem od razu do 1.0. Od razu do głowy przyszło mi kilka przemyśleń na temat poczynionych zmian.

  1. Dużo wilków -  pierwsze co rzuciło mi się w oczy po zespawnowaniu. Dotychczas spotkanie wilka było bardzo trudne, a tutaj wprost mnie otoczyły.
  2. Czerwone róże - od update do 1.8 nie widziałem ich ani razu. Teraz jest ich dużo, nie wiem czy nie więcej niż żółtych kwiatów.
  3. Bagnajak dla mnie ich wygląd jest lekko skopany. Jest za ciemny i zbyt monotonny.
  4. Grzybowe biomy - niewątpliwie ciekawe urozmaicenie. Patrząc na grzybowe krowy można stwierdzić, że ktoś w Mojangu ćpa coś dobrego.
  5. Dźwięki - w pierwszej chwili bardzo mi się nie podobały, wiem, że to po prostu efekt przyzwyczajenia. Teraz, z dłuższej perspektywy czasu stwierdzam, że nie jest tak źle, aczkolwiek część dźwięków wymaga poprawek (na przykład dźwięki drzwi i skrzyń) Przykładowo fajny jest dźwięk łamanych kości przy upadkach i wszystko byłoby fajnie gdyby nie to, że nasza postać wydaje taki sam dźwięk topiąc się...
  6. Minus w postaci nadal dużej ilości bugów. Krótki komentarz od CC: "Zamiast gonić z premierą na jedną konkretną datę mogli postarać się o poprawienie występujących bugów. Przykładowo Blizzard wielokrotnie przekładał premierę Diablo III, aby poprawić znalezione bugi [Tak na marginesie nie wydali jej do dziś - Sobak]". Moim zdaniem tutaj widać dokładnie minusy robienia tak hucznej premiery i przede wszystkim zapowiadania jej z tak ogromnym wyprzedzeniem.

W wersji 1.0 nadal brakuje mi kilku rzeczy. Dziwi mnie między innymi to, że po dziś dzień nie można sterować bramkami w płotkach (fence gate) za pomocą redstone. Wg mnie nie zaszkodziłaby też możliwość zapalania i gaszenia glowstone za pomocą pyłu redstone.

Ponadto mam jeszcze jedno spostrzeżenie. Wprawdzie nigdy nie bawiłem się w tworzenie pluginów do MC, ale widać wyraźnie, że do bukkita, który udostępnia zmienione API, jest ich dużo więcej, a po drugie do wielu pluginów trzeba doinstalowywać dodatkowe pluginy będące jakimiś nakładkami na API, o Mod Loaderach nie wspominając. Nie świadczy to najlepiej o domyślnym API Minecrafta, choć tu powinien wypowiedzieć się ktoś siedzący w temacie.

I w ten sposób kończymy krótki przegląd naszych opinii o Minecrafcie. Jeśli chcecie się czymś podzielić, to piszcie śmiało w komentarzach ;)

5 komentarzy do “Sobak skazany na 10 lat ciężkich robót w Minecrafcie.

  1. Soanvig pisze:

    I pamiętaj Sobak, że gdyby nie ja, żaden z was by w to nie grał :D Ja też nie lubię się bawić w budowanie, wolę elektronika (co dość się wiąże z moim profilem w szkole). Chyba, że to ma być robienie zrytych projektów dla CC, to wolę sobie własne brameczki ustawiać niż pod czyjeś dyktando opracowywać nowe rozwiązania i ciągnąć tetrametry kabli.

    • Ty sobie nie przypisuj zasług, których nie masz :D Mam Ci przypomnieć, że jak odpalaliście serwer to nie mogłem wbić? Musiałem przecież sam się pofatygować :|

      Twój profil ma się nijak do elektroniki. Nawet po studiach na kierunku elektronicznym nic ciekawego byś nie zbudował :] Skoro taki dobry jesteś w tych tematach to dlaczego sobie nie poradziłeś z prostym XOR-7? :D

      Swoją drogą chce zauważyć taki motyw, że towarzysz Sobak nie tyka się redstona i hydrauliki więc o czym my tu mówimy?

      A tak właśnie Soanvig potrenujesz sobie jakieś układy kombinacyjne to może sosny nie dostaniesz do dziennika.

      • Soanvig pisze:

        Owszem wszedłeś w końcu. Ale mój kolega wtedy musiał wyjść, bo nie dało się zmienić limitu luda. Poza tym mój profil ma się całkiem trochę to elektroniki (głównie układy sterowania, heloł). Poza tym ty też sobie nie radziłeś z tym XORem. Dopiero jak dłużej pomyślałeś. A ja nie myślałem, bo mi się… jak zwykle nie chciało. A na razie nie będę nic robić, bo muszę napisać opowiadanie, ale jak mi się zachce to nie bój – na pewno się zgłoszę

        • Liczyłem, że ktoś ma szybkiego gotowca. Myślisz, że mi się chce po paru godzinach pracy umysłowej jeszcze myśleć? Jak ktoś pracuje fizycznie to po pracy powinien wykonywać rzeczy umysłowe i vice versa. No faktycznie ciężko było zmienić jedną flagę w pliku konfiguracji i zrestartować serwer. Mechatronik i opowiadanie – dobre sobie. Z chęcią na weekendzie siądę z Tobą i porobimy bardziej skomplikowane układy kombinacyjne. Zobaczymy kto pierwszy wymięknie.

  2. Pawel1503 pisze:

    Jako że siedzę już trochę w temacie tworzenia serwerów Minecraftowych, dorzucę kilka groszy.

    „Ponadto mam jeszcze jedno spostrzeżenie. Wprawdzie nigdy nie bawiłem się w tworzenie pluginów do MC, ale widać wyraźnie, że do bukkita, który udostępnia zmienione API, jest ich dużo więcej, a po drugie do wielu pluginów trzeba doinstalowywać dodatkowe pluginy będące jakimiś nakładkami na API, o Mod Loaderach nie wspominając. Nie świadczy to najlepiej o domyślnym API Minecrafta, choć tu powinien wypowiedzieć się ktoś siedzący w temacie.” (Sobak, dnia 2 grudnia roku 2011)

    Mylisz pojęcia :) Bukkit i ModLoader to dwie niezupełnie związane ze sobą sprawy i już mówię dlaczego. Bukkit jest modyfikacją standardowego serwera Minecrafta obsługującą system pluginów. Natomiast ModLoader to mod pod klienta który dodaje obsługę modyfikacji ale dla zwykłej gry SinglePlayer.

    Dalej piszesz że do wielu pluginów trzeba doinstalowywać inne po to by poprawnie działały. Po części masz racje, ale po części nie. Generalnie rzecz biorąc, podstawą wszystkich pluginów pod Bukkitę jest któryś z systemów uprawnień (Permission, PermissionEx). W praktyce każdy plugin bez niego się obejdzie, ale jeśli ktoś myśli o poważnym serwerze to jest to pozycja jak najbardziej obowiązkowa chociażby z tego powodu by zwykły gracz nie mógł restartować serwera czy zbanować administratora. Jasne, że są pluginy które muszą być zainstalowane razem np. WorldEdit i WorldGuard czy np. IConomy + Jobs (to już opcjonalnie ale w praktyce bez jednego z nich drugi jest bezużyteczny). Z drugiej strony nie oszukujmy się, wklejenie kilku plików do folderu to nie problem.

    Większą trudność może sprawić konfiguracja. Ja sam pamiętam jak zaczynałem przygodę ze stawianiem serwerów, gdy godzinami siedziałem i nie mogłem zrozumieć że w plikach *.yml nie można stosować tabulatorów (zamiast tego należy wstawić cztery spacje). Często gdzieś da się jedną spację za dużo i już w konsoli lecą kilometry błędów. W każdym razie jest to do ogarnięcia.

    Dziękuje za uwagę, wesołych świąt :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *