Poradnik pisania gier MMO via WWW

Chciałbyś stworzyć własną grę browserową? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś. Jednak przed samym rozpoczęciem odpowiedz, proszę, na kilka pytań.

Czy wiesz o czym ma być Twoja gra?
Absolutna podstawa podstaw.
- Jeśli nie wiesz o czym ma być gra: myśl, myśl, myśl... aż do skutku. Dodatkowo potem sprawdź w Google, czy gra o takiej tematyce już powstała, a jeśli tak, to czy masz coś sensownego, czym możesz ją przebić?
- Jeśli wiesz o czym ma być gra: weź pustą kartkę i rozpisz dokładnie wszystkie szczegóły. Nazwę, dostępne klasy postaci, dostępne bronie, potworki itd, itp...

Czy znasz odpowiednie technologie, potrzebne do stworzenia gry?
Potrzebne Ci technologie można podzielić na dwie kategorie. Te po stronie serwera i klienta.

Client-side:
- (x)HTML - nie znasz? I Ty chcesz zrobić grę...?
- CSS  - nie znasz? To się naucz :P. Skończyły się czasy <font> i podobnych
- JavaScript - nie jest obowiązkowe, ale na 90% będziesz chciał użyć, na przykład, żeby "siem fajnie mrygało"

Server-side (konieczna znajomość którejś z wymienionych technologii):
- PHP - dość łatwa, a dla osób znających jakikolwiek język programowania b. łatwa technologia. Ponadto darmowa i posiadająca naprawdę duże wsparcie społeczności.
- ASP - technologia Microsoftu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że serwery, które ją obsługują kosztują krocie
- JSP, Perl itd - to co wyżej, czyli tylko płatne serwery i mniejsza społeczność.

Czy znasz angielski przynajmniej w stopniu podstawowym?
Pytanie powiązane z poprzednim. Angielski jest głównym językiem informatyki, czy się to komuś podoba, czy nie. Wszelkie manuale itd są dużo łatwiej dostępne właśnie po angielsku. Możesz oczywiście korzystać ze słowników/translatorów (co i tak często będzie niezbędne), ale jeśli nie będziesz znał podstaw to po prostu się zamęczysz. Jeśli butterfly oznacza dla Ciebie "masło lata", to zacznij się uczyć...

Ile pieniędzy jesteś w stanie poświęcić na swój projekt?
Fakt, że np. PHP jest dostępne za darmo, ale już sam serwer średniej klasy + domena to koszty około 150 złotych rocznie. Tak więc, jeśli jesteś uczniem podstawówki, który maksymalnie może wydać 5 złotych pożyczonych od mamy to zrezygnuj...

Ile czasu jesteś w stanie poświęcić na swój projekt?
Pisanie takiej gry na pewno nie zamie Ci tygodnia. Na pewno potrwa co najmniej 2 miesiące, a potem jeszcze testy i promocja gry. Odpowiedz sobie sam, czy jesteś w stanie tyle poświęcić.

W ile osób masz zamiar tworzyć grę?
Odpowiem Ci z własnego doświadczenia. Samemu niewiele zdziałasz. Zresztą odpowiedz sobie czy będziesz w stanie sam tworzyć kod HTML, JavaScript, PHP, tworzyć grafikę i design, moderować forum i grę, zajmować się marketingiem... A, właśnie - jeśli chodzi o marketing to...

Czy masz jakiekolwiek pojęcie o tym jak uzyskać wysoką pozycję strony w wyszukiwarkach?
Wiedza o jaką Cię pytam to tzw. SEO (z ang. Search Engine Optymalization - optymalizacja dla wyszukiwarek). Po stworzeniu Twojej gry musisz ją przecież jakoś wypromować. Optymalizacja strony jest procesem bardzo długotrwałym i można rzec, że niekończącym się. Musisz wziąć pod uwagę, że inni webmasterzy też optymalizują swoje strony i stale walczą o jakąś frazę, możliwe, że o tą co Ty.

To teraz króciutkie wytłumaczenie, dlaczego zamiast spodziewanego poradnika otrzymałeś tylko listę pytań. Pisząc ten poradnik nie chciałem Cię zniechęcić do tworzenia gier via WWW. Chciałem po prostu uświadomić Cię, że nie jest to takie proste jak może się wydawać. Mówię to także z własnego doświadczenia - spędziłem naprawdę sporo czasu na marzeniu i wymyślaniu pomysłów na własną grę. Niestety dużo mniej poświęciłem na pracę...

Jeśli na wszystkie postawione Ci pytania odpowiedziałeś pozytywnie i teraz, gdy wiesz już mniej więcej jakie czekają Cię problemy, to zapraszam do drugiej części mojego poradnika ;)

3 komentarze do “Poradnik pisania gier MMO via WWW

  1. Poza tym JavaScript (AJAX) jest bardzo ważne przy interakcji. JSP dobre bo ma wiele możliwości i multiplatformowe :) Niestety nie każdy ma „wirtualną maszynę”. Trzeba też do języków skryptowych dodać jakąś bazę danych czyli de facto znajomość SQL na poziomie co najmniej dobrym. W moich czasach w podstawówce dostawało się 5 zł i to było bardzo dużo. Można było za tą kwotę kupić dużo żarcia. Swoją drogą były PKO składki :D i potem się na wakacje zbierało z 200-300 zł :D 9 lat (~220 dni roku szkolnego) * 5-10 zł = niezła sumka (9900 lub 19800 zł – w zależności od opcji).

    Specjaliście zoptymalizowanie strony pod względem SEO zajmuje krotko o ile została dobrze napisana (np. system szablonów). Kwestia dostosowania do zmian panujących w Google.

  2. Paweł pisze:

    I tym poradnikiem jest zachęcanie pisania gier przeglądarkowych? Raczej do zniechęcania.
    A po za tym serwery płatne już kosztują około 5-20 złoty miesięcznie 2gb transferu z limitem transferu miesięcznego.

    • Sobak pisze:

      Nie nazwałbym tego zniechęcaniem tylko przedstawieniem faktycznych problemów, jakie można napotkać podczas tworzenia gry. Pokazaniem, że nie wszystko jest takie sielankowe jak się wydaje na początku.

      Serwery po 5-20zł miesięcznie? Oczywiście, że są. Tylko zauważ, że większość z nich nawet jeśli dźwignie jakieś gotowe silniki (które najczęściej są wykorzystywane przez początkujących, zaawansowana osoba nie przeczyta tu o niczym nowym), to regulaminy większości z nich zabraniają używania skryptów typu xNova/Ugamela/Vallheru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *