Blackout – podliczanie punktów i CRON

W pierwszym wpisie o Blackoucie – silniku gier strategiczno-ekonomicznych via WWW przedstawiłem zaledwie szkic moich notatek. Dlatego też, zgodnie z obietnicą postaram się przybliżyć bardziej jeden z aspektów.

Ostatnio wziąłem na warsztat kwestię w xNovie dość kluczową, podliczanie punktów graczy. Podliczanie w xNovie punktów jest czynnością wykonywaną z panelu administracyjnego, która w założeniu raz dziennie ma policzyć punkty dla każdego gracza i sojuszu w grze, aby potem zapisać je w bazie i przedstawiać np. w zakładce „Statystyki”. Pierwszą sprawą jaka powinna zaintrygować każdego jest pytanie o to, dlaczego taka sprawa nie jest wykonywana automatycznie za pomocą CRON-a. Szczerze mówiąc nie wiem :D Wiem za to, że w xNovie cały skrypt odpowiedzialny za to jest wepchnięty jako zakładka panelu administracyjnego, dlatego nie za bardzo jest możliwość podpięcia tego do CRON-a. Trzeba by to wydłubać do osobnego pliku.

Dlatego też w Blackoucie podliczanie punktów służących do tworzenia statystyk zostało po prostu umieszczone w funkcji BuildStats() (konwencja nazewnictwa zgodna z resztą funkcji w xNovie, żeby nie robić bałaganu większego niż już jest). W tym momencie miejsce wywołania tej operacji (panel administracyjny/CRON) nie ma żadnego znaczenia. Całe podliczenie statystyk sprowadza się do wywołania jednej funkcji.

Budowanie statystyk zostało w xNovie rozbite na dwa pliki: admin/statbuilder.php i admin/statfunctions.php. Cztery funkcje znajdujące się w drugim pliku uprościłem lekko (bo standardowo, jak to w xNovie, generowały trochę nigdzie nie używanych danych) i jako, że są używane tylko przy podliczaniu punktów, przerzuciłem je do pliku z funkcją BuildStats()

Jeśli chodzi o objętość kodu. W xNovie: plik statbuilder.php – 308 linijek, statfunctions.php – 87. Razem daje to 395 linii kodu. U mnie plik spełniający funkcje dwóch powyższych, czyli BuildStats.php zajmuje 232 linijki.

Jedną z kilku przyczyn takiej różnicy w długości kodu jest to, co znalazłem na końcu statbuilder.php – otóż na koniec pliku do podliczania punktów doklejono na chama (nie zgadza się nawet poziom wcięć, choć to w xNovie norma) kod do usuwania nieaktywnych użytkowników. Najlepsze jest to, że w xNovie istnieje już funkcja do usuwania użytkownika razem ze wszystkimi potrzebnymi do tego rzeczami (usuwanie planet, flot, sojuszy itd. itd.)

Wprowadziłem też kilka usprawnień w tabeli która przechowuje statystyki graczy i sojuszów. Zacząłem przede wszystkim od skasowania zbędnych pól - ich liczba zmniejszyła się 25 z do 19, spadł więc też rozmiar trzymanych danych. Najlepszym dowodem na brak myślenia jest fakt, że data podliczenia statystyk, która jest jednakowa w całej tabeli jest przechowywana przy każdym jej rekordzie. A ich może być sporo - po jednym na każdego gracza i na każdy sojusz w grze.

Jeśli chodzi o drugą część wpisu, czyli CRON-a. W oryginalnej xNovie było wiele czynności, które można by wykonywać z jego pomocą - na czele oczywiście podliczanie punktów. Wstępnie w Blackoucie zdecydowałem się aby skrypt odpalany CRON-em realizował następujące zadania: podliczanie punktów, usuwanie graczy, którym minął czas na aktywację konta, w przyszłości także podliczanie rekordów (będą cache'owane i generowane raz na dobę) i wykonywanie innych cyklicznych czynności związanych z przewidywanymi nowymi możliwościami w grze. Oczywiście każda czynność wydzielona do funkcji, tak aby problemem nie było na przykład wywołanie jej z panelu admina.

I to na tyle w tym wpisie, siadam do kodu :)

3 komentarze do “Blackout – podliczanie punktów i CRON

  1. linuksiaz pisze:

    A tak nie związane z tematem ile procent odwiedzających tą stronę to użytkownicy systemu z rodziny Linuksa ?

    • Sobak pisze:

      Biorąc pod uwagę całe zebrane dane z Google Analytics (przedział od 29.11.2010 do 18.03.2012) użytkownicy Linuksa stanowią 6,89%.

      Windows ma 88,33%, a Macintosh 2,33% – reszta to systemy mobilne.

      Jakbyś z jakiegoś powodu potrzebował dokładniejszych danych (np. dystrybucje Linuksa), to odezwij się do mnie ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *